مرکز کافی نت وگرافیک آراز آشنائی با Tape Drive

آشنائی با Tape Drive



چرا Backup ؟
هر کامپيوتر در مدت زمان حيات خود با مشکلات و مسائلی مواجه می شود که عملا" امکان استفاده از برنامه های نصب شده و داده های موجود بر روی آن وجود نخواهد داشت . کاربران کامپيوتر ، می بايست بطور مستمر و بر اساس يک برنامه زمانبندی خاص از اطلاعات موجود بر روی سيستم خود ، Backup تهيه نمايند .اطلاعات ذخيره شده بر روی هارد ديسک کامپيوتر در معرض تهديدات متعددی است :

نوسانات جريان برق

تغيير و يا حذف محتويات يک فايل ( سهوا" )

فرمت نمودن هارد ديسک ( سهوا" )

بروز مشکلات مکانيکی و يا الکترونيکی در هارد ديسک

حوادث غير مترقبه ( طوفان ، آتش سوزی، سيل ، زلزله ، سرقت و ... )

ويروسی شدن کامپيوتر . يک فلاپی ديسک آلوده و يا فايلی که از طريق اينترنت download شده است ، می تواند فايل ها و اطلاعات ارزشمند موجود بر روی يک کامپيوتر را با مشکل مواجه نمايد . با توجه به تنوع ويروس های کامپيوتری ، نمی توان صرفا" به نصب يک نرم افزار آنتی ويروس بر روی کامپيوتر اکتفاء نمود.

تهيه Backup همواره به دليل ترس و يا نگرانی از بروز مسائلی خاص در کامپيوتر نمی باشد . در صورتی که بخش عمده ای از فضای هارد ديسک استفاده شده باشد و قصد نصب يک نرم افزار جديد را بر روی کامپيوتر خود داشته باشيم ، وجود فضای لازم به منظور نصب نرم افزار ، امری ضروری است .

Tape Drive
يکی از روش های متداول به منظور تهيه Backup از اطلاعات ، استفاده از يک Tape Backup است . در اين رابطه از تکنولوژی های متعددی استفاده می گردد که در ادامه به آنان اشاره خواهد شد . اما قبل از اتخاذ تصميم در رابطه با انتخاب يک Tape Drive ، بد نيست اشاره ای به ساير گزينه های موجود در اين رابطه داشته باشيم ( گزينه های مبتنی بر هارد ديسک ) :

هارد درايوهای External : برخی از توليد کنندگان، هارد ديسک های External با ظرفيت های مختلفی از 20 تا 400 گيگابايت را طراحی نموده اند . درايوهای فوق از طريق پورت های USB 1.1 و يا USB 2.0 به کامپيوتر متصل می گردد و می توان از آنان به منظور تهيه Backup استفاده نمود .

درايوهای Removable مبتنی بر تکنولوژی هارد ديسک . برخی از توليد کنندگان ، رسانه های ذخيره سازی Removable را ارائه داده که می توان از آنان به منظور ذخيره اطلاعات و تهيه Backup استفاده نمود.

آرايه های RAID : با اتصال هارد ديسک های مشابه به يک آرايه RAID توسط RAID 1 ( منظور Data Mirroring است ) و يا RAID 5 ( منظور Data Striping با Parity است ) ، از داده ها به صورت اتوماتيک Backup تهيه می گردد .

معايت Tape Backup Drive
تعداد زيادی از کاربران کامپيوتر پس از بکارگيری Tape Drive به منظور تهيه Backup ، تصميم به استفاده از تکنولوژی های ديگری در اين زمينه می نمايند . علت اين تصميم به دلايل متعددی بر می گردد :

تهيه Backup از اطلاعات مستلزم استفاده از يک نرم افزار خاص است . تعداد اندکی از Tape Drive ها امکان مراجعه به Tape Drive را توسط يک حرف ( نظير يک درايو معمولی ) فراهم می نمايند ( عدم ضرورت استفاده از نرم افزاری خاص ) .

به منظور بازيابی داده های ذخيره شده بر روی Tape Drive ، می بايست در ابتدا اطلاعات بر روی هارد ديسک Restore شوند .

فرآيند تهيه Backup و بازيابی اطلاعات از روی Tape Drive به صورت ترتيبی است . آخرين فايلی که Backup گرفته شده است ، بازيابی نخواهد شد مگر اين که ساير بخش های ديسک خوانده شوند .رسانه های ذخيره سازی ديگر عموما" از روش دستيابی تصادفی به منظور بازيابی اطلاعات استفاده می نمايند. در اين روش ، زمان بازيابی اطلاعات با محل استقرار اطلاعات رابطه ای خطی نخواهد داشت .

اکثر Tape Drive های ارزان قيمت از تکنولوژی QIC ( اقتباس شده از Quarter Inch Committee ) ، يا QIC-Wide و Travan استفاده می نمايند که از لحاظ ظرفيت در مقايسه با هارد ديسک ، شرايط رقابتی مطلوبی را ندارند.

فن آوری های جديد تهيه Backup نظير imaging/ghosting با اصل استفاده آسان از Tape Drive منافات داشته و بسياری از کاربران ترجيح می دهند که از گزينه های ديگری نظير CD و يا DVD استفاده نمايند . 
 


برچسب ها: آشنائی با Tape Drive

مطالب مرتبط